Pilgrimsstien

På Østergårdsstien i Galten-Skovby er det nu muligt at møde syv pilgrimssten i grøftekanten eller midterrabatten, når du går eller cykler en tur.

Pilgrimsvandring er en flere tusind år gammel tradition – også i en kristen sammenhæng. Med pilgrimsstenene på Østergårdsstien har Galten-Skovby fået sin egen lille pilgrimsrute til hverdagsbrug

I hver sten er hugget et af de ord, som ifølge den svenske præst Hans-Erik Lindström kendetegner en pilgrim i dag: Åndelighed (1), stilhed (2), enkelhed (3), frihed (4), langsomhed (5), fællesskab (6) og bekymringsløshed (7). Tallene henviser til ordenes placering på kortet.

De syv ord beskriver noget, vi kan længes efter i en travl dagligdag, og som vi kan opleve, når vi går.

Det meste af stenhuggerarbejdet er udført af lokale mænd og kvinder. Tilsammen kalder de sig ’Galten-Skovby Stenhuggerne’ og har til huse i Skjørring. Interesserede kan kontakte Poul Christian Andersen på telefon 23 61 18 47.

Pilgrimsstenene er Galten Kirkes og Skovby Kirkes bidrag til ’Båndet’ – det godt 10 km lange spor mellem Låsby Stationsby og Skovby.